week 1 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Annejan Pronk - WaarBenJij.nu week 1 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Annejan Pronk - WaarBenJij.nu

week 1

Door: xoxo gossip girl

Blijf op de hoogte en volg Annejan

12 September 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Wauw wat een week
na 3 keer eerder een Azië te zijn geweest denk je wel dat je Azië een beetje kent.
niks is minder waar. we kwamen na een 2 uur durende rit vanaf Phnom Penh aan in het kleinste dorp dat ik ooit heb gezien.
het bestaat uit 1 familie.

het vrijwilligershuis was/is echt ranzig de badkamer hadden we geen schoonmaak spullen voor dus die halen we dit weekend.

Brenda en ik hebben besloten om samen op de opslag kamer te slapen. deze kamer is ruim en heeft licht, wat de andere twee kamers niet hebben.

de vloer is erg dun en was bang dat ik er door een zou zakken haha.
gelukkig is dit nog niet gebeurt haha.

de dagen daarna waren erg druk. het lessen schema is als volgt.

8:00 - 9:00 start class
9:00 - 10:00 let's go 1
10:00 - 11:00 let's go 1
11:00 - 12:00 Lunch
12:00 - 13:00 start class
13:00 - 14:00 let's go 1
14:00 - 15:00 start class 13:00 - 14:00 voor bereiden let's go 4 voorbereiden
15:00 - 17:30 pauze (ook opruimen en poetsen)
17:30 - 18:30 let's go 4
18:30 - 19:30 let's go 6
19:30 - 20:00 avond eten
20:00 - 22:15 lets go 6, lets go 1 en start class voor bereiden

best wel drukke dagen dus.
donderdag is de let's go 1 class van 13:00 tot 14:00 afgelast omdat er nooit veel kinderen waren. dit betekend vrije tijd!!:)

Brenda en ik hebben samen met Reth afgesproken dat om de dag iemand de lessen in de morgen mee geeft.
Brenda ging de eerste dag mee en ik dacht ik ga even bij het sewing project kijken en daarna lekker relaxen.

niks was minder waar. ik ben wel even bij het sewing project geweest. wat echt een super leuk project is. maar om 8 uur hoorde ik in de verte al HELLO!! de eerste kinderen van de les van 10:00 uur waren er al. ze bleven bij de trap staan wachten tot ik naar beneden kwam. het waren er eens stuk of 3. hoe later het werd hoe meer kinderen er kwamen. voor ik het wist was ik met 30 kinderen aan het badmintonnen lummelen voetballen en volleyballen. veel rust was er dus niet. maar het was wel super gezellig.

op vrijdag waren de eerste kinderen er al om 7 uur. toen we gingen ontbijten. dit keer waren het er ook geen 3 maar 7. en de andere kinderen kwamen ook eerder. weer heerlijk gespeeld en heerlijk les gegeven.

vrijdag middag zijn we om 14:00 vertrokken naar Phnom phen. waar we op dit moment bij een super leuk hostel verblijven. mocht je ooit naar Cambodja gaan 11 happy backpackers is een super gezellig hostel met jongeren die allemaal aan het reizen zijn. gister avond hebben we lekker gepoold met een jongen uit Australië en een jongen uit Cambodja. super gezellig. hier gaan we dadelijk een drankje doen en hopen dat het weer zo'n gezellige avond wordt.

vandaag hebben we wat minder leuks gedaan, maar wel super bijzonder.
we zijn naar de killing fields en het Tuol slang museum geweest.
de killing fields is voor de mensen die het niet weten een plek in Cambodja (je hebt er velen, maar dit is de bekendste). in 1975 kwam pol pot aan de macht in Cambodja, die op een of andere manier alle geleerde mensen wilde uitmoorden. dit gebeurde op de killing fields. hier werden de mensen naartoe gebracht een een voor een vermoord. niet met een kogel want dat was te duur. nee met bamboe stokken, palm suiker bladeren en alle andere attributen die ze gratis konden vinden en pakken van boeren in de omgeving.

de heftigste plek vond ik zelf bij de killing tree. bij deze boom werden baby's voor de ogen van hun moeder tegen de boom door geslagen. dit greep mij zo aan. dat ik er van moest huilen. de sfeer die daar hangt is zo heftig. na de ene heftige plek te hebben gehad op naar de volgende het tuol sleng museum, het voormalige schoolgebouw was in de pol pot periode veranderd in een gevangenis en een martel huis.
in de lokale staat nu nog steeds het bed waar de gevangen op lagen en gemarteld werden. ze attributen zijn hier ook nog steeds aanwezig.

ook hebben ze in sommige van de lokalen cellen gebouwd van steen en hout. dit waren cellen van 2 bij 1 meter waar de gevangen in zaten. vaak zonder dag licht.

na deze aangrijpende dag hebben Brenda en ik wel een lekker drankje verdiend. morgen gaan we naar de royal palace en dan zijn we maandag klaar voor week 2.

  • 14 September 2015 - 10:01

    Trudie:

    Wat een ervaring Annejan, Ik moest ook even slikken toen ik je verslag las!
    Ik blijf je volgen, jij mij ook, zag ik op Face book.

  • 24 September 2015 - 18:15

    Rini:

    Hoi Lieverd
    Inderdaad wat Trudie schrijft wat een ervaring.
    Dat intense gevoel wat je dan overvalt.
    Die sfeer blijft daar nog jaren hangen,en de vraag is of dat ooit verdwijnt, het is net als de tweede wereld oorlog hier.

    Ik merk wel dat erg blij ben als weer een bericht van je krijg en de foto's voorbij zie komen.
    Je maakt lange dagen en het is wennen en aan je omgeving, de buren zijn je varkens en ruikt naar kippen.
    hahaha.
    Het dorpse leven is toch echt anders als in een stad.

    tot snel Rini

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Cambodja

3 maanden stage lopen in Cambodja!
perfect life♥

Recente Reisverslagen:

15 November 2015

long time no talk

12 September 2015

week 1

04 September 2015

Siem seap

01 September 2015

Thailand

25 Augustus 2015

vertrek
Annejan

Actief sinds 29 Maart 2015
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 3512

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2015 - 02 December 2015

Cambodja

Landen bezocht: